onsdag 19 januari 2011

Tjoo!
Var på Försäkringskassan på kurs i måndags! De annordnar gratiskurser för blivande föräldrar i helsingborg men omnejd! Var väldigt intressant och jag tror vi har blivit lite klokar på hur vi ska ta ut dagarna mm nu..

Jag har ju havandeskaps penning fram till 7 feb.. (de räknas inte som föräldra dagar)
Från 7 feb ska jag ta 4-5 dagar i veckan med ersättning (föräldrapenning).
Sen från bebis har fött tar M en dag i veckan så totalt blir de 5-6 dagar i veckan vi tar ersättning för.
Det betyder att jag kan vara mamma ledig fram till maj 2012 och då kommer vi fortfarande ha ca 90 dagar kvar att ta ut, dock blir de nog med lägsta nivå men vi kan ta ut de dagarna fram till bebis är 8 år...
Och förhoppningsvis kommer bebis nr 2 nån gång i maj- juli 2012! hihi men vi får se! (Får trycka ut nr 1 innan vi börjar planera nr 2) Om man blir gravid med nr 2 innan nr 1 är 1,9 år får man behålla samma ersättnings nivå, annras måste man ju jobba ett år till för att komma upp i samma nivå! '
Och eftersom jag är arbetslös kan det dröja ett bra tag innan jag får jobb.. Så lika bra o ta de tätt! =) hihi

Tjing

1 kommentar:

  1. Jasså nummer två är redan inplanerad i schemat alltså, hoppas nummer ett snart kikar ut! Lycka till med allt!

    SvaraRadera