fredag 3 december 2010

Äntligen fredag och några dagar ledigt!
eller jag var ju ledig igår också men det känndes inte som de.. fick 1 timme sovmorgon så gick upp 6 istället för kl 5.

Åkte ner till barnmorskan. Tog graviditets diabetes test och gjorde de vanliga rutin kollerna. Jag var tvungen att fasta innan så hade inte ätit nån frulle när jag kom dit, fick dricka en socker lösning (trodde de bara skulle vara en lite plast mugg men var ju lika mycket som en stor öl). Seg flytande och sött, Typ som att dricka flytande honung eller sirap! Ingen höjdare! Efter att jag hade druckit det skulle man sitta o vänta där i 2 timmar innan de tog testet. Det funkar så att när man dricker den där lösningen så åker blodsockret i taket, (säg att man kanske har ett värde på 3 när man kommer dit på morgonen och efter att man har druckit den är de på 30,) på de 2 timmarna ska kroppen bryta ner det. Om värdet går ner till under 10 på de 2 timmarna har man inte diabetes, Mitt värde låg på 6.. Så det var helt normalt!

De tog även ett extra blodprov eftersom jag är Rh-negativ för att se om det har bildas några antikroppar.. ska även ta ett nytt test i v 35 och sen få en spruta (minns inte vad de hette) efter förlossningen så de inte blir antikroppar när mitt blod blandas med bebis!

---> Blodgrupperna ärvs från föräldrarna. Grupptillhörigheten bestäms av ytmarkörer på blodkropparna. De huvudgrupper man talar om är A, B, AB och O.

En mycket viktig undergrupp är om man har Rh-faktor eller saknar denna, det vill säga om man är Rh-positiv eller Rh-negativ. Ca 15% av Sveriges befolkning saknar det antigen (D) som kallas Rh-faktorn, dessa är Rh-negativa.
Om en Rh-negativ kvinna väntar ett Rh-positivt barn och dessa båda typer av blod blandas finns det risk att mamman bildar antikroppar (anti D) mot barnet som vid enstaka fall kan ge blodbrist hos barnet. Det är om barnafadern är Rh-positiv som även fostret kan bli Rh-positivt och ställa till det för sig själv och sina framtida syskon. Är fadern däremot Rh-negativ finns ingen risk för att barnet ska bli Rh-positivt.

Efter jag varit där gick jag och åt frulle på stan och shoppade lite! Köpte nya vinterskor.. Rejäla gortex kängor! De var nedsatta från 999;- till 499,- =) Sen köpte jag julgardiner och lite andra bra o ha saker! =)

Nu ska jag dejta kudden och försöka få lite sömn.. Går inte att sova på nätterna, bebis verkar ha det väldigt kul med att sparka på mina revben! =/

tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar